Litet äventyr


Idag hade jag ett möte på AF på stan, de sa inte så mycket vettigt. Men det gör de väl aldrig?


Var mer eller mindre så att de inte har nå jobb att erbjuda, så de vill slänga ut folk så mycket som möjligt på praktik, för att man ska få arbetserfarenhet att lägga till sina referenser.
Något jag iaf tycker känns meningslöst.

Sen for jag iväg ut på Söder till Laitis och kollade in en dämpmatta jag tänkt köpa, för att ha på väggen i vardagsrummet, allt så ljudet från hemmabiosystemet inte ska eka mellan betongväggarna.
Ska ju ha en skräckfilmskväll om 4 veckor, och då vill jag inte ljudet ska vara dåligt.

Jag köpte inte dämpmattan, men ska nog ta och göra det.
Skulle vilja ha en större matta men det fanns inte, och jag vill inte skarva ihop 2st då det blir lite krångligare då det ska vara på väggen.

Sen då jag var påväg hem så började jag fundera på ordet "Negerboll" och varför det ska vara kränkande?
Visst är Neger en ras som är mörkhyad, så det blir ju mörkhyad boll.
Kan väl förstå att det kan vara stötande att något heter ens ras och sen boll.

Men jag skulle då inte bry mig det minsta om det fanns en godisklubba som hette "Viting-klubba".
Viting är dessutom ett slags skällsord, Neger är en benämning på en ras.
Vit-klubba skulle isf vara mera jämförtbart.

Sen är jag uppvuxen med uttrycket Negerboll, och det har aldrig använts av mig för rasisitiskt påhopp.
Det har bara varit ett namn för en fikagrej.
Nu så får man knappt använda ordet längre, fast det inte använts som skällsord av de flesta av oss ljushyade.
Tycker det är knäppt.
Finns en kille som är mörkhyad som gjort en sång om det på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw


Var väl min fundering jag hade just för idag.
Åsikter?




Tyckte det här var en rolig bild, inte jag som tagit den. Googlade fram den :)

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Men tänk så här då, vilket ord innehåller mest negativ laddning? Vilket folkslag är det som är mest utsatt idag? Vitingarna eller negrerna? Jag skulle nog heller inte ta illa upp om det fanns något som hette Viting-klubba, men jag blir ju inte kallad för viting i vardagen. Mörkhyade blir kallade för negrer titt som tätt.



Negrer är skällsordet enligt mig.

2009-03-09 @ 21:11:31
URL: http://ceciliastankar.blogg.se/
Postat av: Micke i Skeå

Ja alltså att kalla någon "Neger" känns fel, men att säga Negerboll om en godsak är för mig naturligt då jag är uppväxt med det. Sen i USA så kallar mörkhyade varandra inte direkt för "Min afroamerikan" utan det är en kränkande form av ordet "neger" som de använder åt varandra.



Jag ser det som att säga "Neger" är negativt laddat, men att Negerbollen inte är något speciellt.

Som killen som gjorde den där låten vill säga, slappna av och inse att det inte är tänkt att vara kränkande.

2009-03-12 @ 03:49:03
URL: http://nifida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0