Det stora ämnet

Känner att jag måste få skriva av mig lite angående det stora ämnet, nämligen sex (och även till viss del omgivningens acceptans av andra grejer).

De som känner mig vet vad jag har för syn på det hela. Men jag tänkte ändå skriva ner det här för er som inte känner mig så bra eller alls.
Det jag skriver är min syn på saker och ting och jag tvingar ingen att tycka som mig, bara att ta sig en funderare och bestämma själv vad den tycker oavsett om ni tycker jag har helt fel och bara har massa fördomar eller att det ligger något i det jag skriver.

Jag vet inte riktigt vad jag ska börja med att skriva, finns så mycket jag vill ha sagt.

Iaf så förr var det så att killar ansågs som kåtbockar som bara ville ha sex, och tjejer såg på killar och skakade på huvudet ang det.
Nu är det så att det är helt okej att ha sex med vem som helst, även om man inte har ett förhållande med den.
Och så är det även så att tjejer inte direkt försöker avvakta med sex i ett förhållande, något de borde göra för att kunna avgöra vad killen egentligen är ute efter, sex eller den hon är som person.
Allt är så förbannat accepterat! Supa skallen av sig, knulla runt och leka gangster är vardagliga grejer för båda könen, förutom kanske det sista. Är det såhär vi vill ha samhället?


För er som inte har haft sex än kan jag ge er en inblick i hur det väldigt ofta blir.

Innan ni haft sex (gäller speciellt tjejer men även killar i viss utsträckning) så har ni en mental spärr som gör att ni inte ligger med någon bara för att ni är attraherad av den.
(Oftast är det tjejer med lågt självförtroende och självkänsla/självrespekt som är ute efter bekräftelse/kärlek som söker det genom sex.)
Efter ni har haft sex så finns inte den spärren kvar på samma sätt, så då kan ni ha sex med vilken kille som helst ni tycker är attraktiv, processen upprepas och då inte med samma kille utan det blir oftare och oftare och med en ny kille varje gång.

Hon får stämpel av att vara villig/lätt på foten och killar som lägger märke till det via rykten eller hennes kroppsspråk går in för att ha sex med henne. Hon gillar uppmärksamheten och bekräftelsen och känner sig speciell. Men gång på gång så mår hon skit inombords efteråt.
Hon vill ha en kille som bryr sig om henne och älskar henne för den hon är, men sånna killar vill inte ha en lösaktig tjej som legat med massor av killar.

Festa och supa för att få en paus från smärtan är inga ovanligheter, och i många fall så försvinner hämningarna och hon kan vakna upp brevid någon hon inte känner och inte veta vad hon gjort. Nästa helg blir det supa igen för att glömma följande helg och så är den onda cirkeln igång. Visst, det här händer inte alla men det är ändå väldigt väldigt vanligt, och tyvärr accepterat då man inte behöver ta ansvar för sina handlingar för "Jag var ju berusad".


Killar som ligger runt ses på annat sätt, mer eller mindre att det är okej just för att de är killar och inte kan "rå för" att de är så.
Jag tycker det är skadat för en kille att ligga med en massa tjejer, vill verkligen tjejer ha en kille som legat med 50 andra innan? Ska det ses attraktivt/positivt på något sätt?
Det äcklar mig oavsett kön.

Killar har testosteron som är ett könshormon och det gör att vi blir både mer aggressiva och sexuellt drivna (och får mer muskler).
Men kan man inte styra sina impulser alls så är man inte bättre än en grottmänniska.

Helt enkelt, har en tjej inte haft sex så kan hon kontrollera sig själv bra mycket lättare.
Har ni haft sex så är det lätt för er att tänka "Jag har liks gjort det en gång så vad spelar det för roll om jag gör det igen?", det skapar även ett beroende som inte fanns innan och kan bli en slags drog.

Fyfan för hur samhället har blivit, killar och tjejer äcklar mig. Alla utnyttjar alla och ingen gör något för nån annan utan att ha baktankar.
Jag är ibland glad att jag inte är som de flesta andra, men det gör mig samtidigt ledsen att jag kan se saker som inte andra gör eller bryr sig om. Som det jag skrivit om ovan...

Bra låt som jag tycker tar upp en hel del med problemen att alla ska försöka passa in och göra saker även fast de inte vill/behöver göra det.
http://www.youtube.com/watch?v=SbszkcjFsZU

"Think for yourself man don't do like they do, it's a sick world, you just gotta stay true
Stay true and everything'll be cool, you gotta blaze ya own trails and make ya own moves"

LÅTTEXTEN HÄR

För de som är dåliga på engelska blir översättningen något sånt här:

"Tänk själv, gör inte som alla andra, det är en sjuk värld så var sann inför dig själv (spela inte en roll för att passa in)
Var sann och allt kommer bli bra, du måste skapa dina egna vägar och sätt."

Inte en exakt översättning, men det visar iaf innebörden.

Van


Kommentarer
Postat av: evizen

hade tänkt skriva om något liknande.

såg ju en film "sommaren med göran" för några timmar sedan. där var det folk som bytte partner osv. det blir bara otroligt jobbigt att se en sådan film.. den sög pga av det :S



& ja, det är otroligt mkt "åå men jag var ju full, kan ju inte rå för det". när det kommer till just sex-biten

2010-01-23 @ 01:17:26
URL: http://www.metrobloggen.se/ewisen
Postat av: Madde :)

Du har väldigt mycket rätt i det där!



SV: Ja jag känner att det är min rätt att försöka vara mer miljövänlig. Vi har trots allt bara en jord att leva på. Därför ska man försöka att spara på den så länge som helst. Mina insatser är inte stora för världen, men det är någonting iallafall. Bra att du också försöker att vara miljövänlig. Det är någonting alla borde vara!



Haha ja det skulle man väl kunna säga ;) Men inte har det ringt någon och frågat efter min autograf än heller :O Någon tidning har inte heller ringt efter en intervju. Konstigt..:O

2010-01-24 @ 00:03:35
URL: http://maaadddie.blogg.se/
Postat av: Madde :)

SV: Haha ja det brukar ju för det mesta vara så! ;)



Det är ju superbra! Läste du mitt senaste inlägg om miljön? Kände verkligen för att skriva upp det nu. Har väntat med det ett tag, men nu kände jag att jag inte kunde hålla mig längre.



Det är ju superbra! Bara man gör någonting för miljön så!=D



Ja jag blir ju ledsen. Trodde att jag skulle bli eftertraktad efter det där :O:( Super! Då kan du sälja autografen på E-Bay för miljarder :D Yes, det är i Ursviken^^



Tack så mycket! Det har redan börjat bli bättre :) Hur är det med dig?

2010-01-24 @ 01:23:07
URL: http://maaadddie.blogg.se/
Postat av: Madde :)

SV: Tack så mycket! Ja det är ju verkligen bra :) Själv tar jag med mig plastpåsar som man redan har köpt(sparar alltså konsum/Ica och andra påsar hemma). Vilket också är ett annat alternativ till tygpåsar.



Jadu, det kan man fråga sig. Folk är för lata helt enkelt. De orkar inte svara :P



Det är ju skitbra:D

2010-01-24 @ 17:41:21
URL: http://maaadddie.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag tycker ärligt talat att hela det här inlägget är ganska trångsynt. Du får det att låta ungefär som att det enda killar tänker på är sex och förut så sa vi tjejer nej men nu gör vi inte det och därför är samhället uppfuckat.



I princip allt du skriver utgår ifrån kvinnans perspektiv vilket jag finner lite konstigt då du själv är man. Du uppmanar oss kvinnor att vänta med sex för att se vad killen verkligen är ute efter. Men är inte det vårt eget val? Och har inte ni killar något ansvar? Ska vi bara rätta oss efter era s.k. "grottmänniskomekanismer"?



Och så den där spärren, vad är det för jäkla spärr egentligen som speciellt gäller oss tjejer? Visst är det sant att ett begär som blir bekräftat föder mer begär. Men hallå, sex är ju ett sunt begär? Och långt ifrån alla knullar runt med vem som helst och blir sexmissbrukare bara för att de trotsar den " mentala spärren".



Jag förstår delvis vart du vill komma med det här inlägget (det finns osunda inställningar när det gäller sex i samhället, det är jag medveten om), men samtidigt så tycker jag att det är just den här inställningen som gör att sex blir ännu mera laddat än vad det egentligen borde vara. Är det inte mer naturligt att knulla med vem, när och var man vill så länge man gör det för att man vill, istället för att rätta sig efter samhällets normer? Förut skulle man vänta tills efter man gift sig men vem säger att den väntan är det mest ultimata? Vem säger att man är redo just på bröllopsdagen? Jag tycker det är rent ut sagt urlöjligt att bestämma ett speciellt skede i livet när människan är redo att ha sex.



2010-02-08 @ 20:09:14
URL: http://ceciliastankar.blogg.se/
Postat av: Micke

Cecilia:Jag hade helt missat att du skrivit här, jag brukar mest kolla min sida som besökare och inte genom att logga in på mitt konto.

Jag ber om ursäkt och jag ska börja logga in oftare...



Jag är man och jag vet hur män/killar är och tänker. Killar har en stor press på sig att ha sex för annars så ses de ner på av andra killar (gäller mest första gången men även annars också, har en kille inte haft sex på lång tid så anses den vara en loser).

Killar ska SJÄLVKLART ta ansvar men det finns påtryckningar bakom om hur vi "borde" agera och vara.

Precis som det finns påtryckningar på tjejer att vara smala,ha stora bröst och klä sig snyggt. Tjejer försöker hålla sig smala för att samhället/omgivningen är som det är, och killar försöker få sex delvis p.ga samma anledningar. Jag säger inte att det är rätt att det är så, men det min åsikt och hur jag ser på det.



Angående att det är erat eget val om ni vill ha sex första sekunden ni lägger ögonen på en människa eller aldrig. Jag skrev i början av mitt inlägg



"Det jag skriver är min syn på saker och ting och jag tvingar ingen att tycka som mig, bara att ta sig en funderare och bestämma själv vad den tycker oavsett om ni tycker jag har helt fel och bara har massa fördomar eller att det ligger något i det jag skriver."



Dvs, det är upp till var och en att göra vad den vill men jag har rätten att tycka vad jag vill om det.



"Spärren" jag syftar på är att tjejer för det allra mesta blir uppfostrade att inte ha sex i vilken ålder som helst. Och då syftar jag inte på den lagliga aspekten.



Föräldrar/skolan avskräcker sina döttrar/elever från att ha sex och det blir oftast en "spärr" av det som många tjejer har i bakhuvudet vid sexuellt laddade situationer.



Anser du att en 11årig tjej som är undrande om sex ska få ha det? Alltså då du tycker det är löjligt att ha ett speciellt skede när man anser någon är redo för sex?



Det finns många saker som är fullständigt naturliga som man inte gör bara för man känner behovet av det.

Man drar inte ner byxorna och skiter mitt i stan för att man känner sig skitnödig. Så varför ligga med någon bara för man känner sig tänd?



Jag respekterar din åsikt även om jag inte håller med om den.

2010-02-24 @ 22:35:55
URL: http://nifida.blogg.se/
Postat av: Micke

Måste också säga att jag blev förvånad över ditt vulgära uttryck "knulla".

2010-02-25 @ 02:53:19
URL: http://nifida.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag trodde först och främst att den här diskussionen handlade om VUXNA MÄNNISKOR och förstår inte varför du antar att jag skulle tycka att det är okej att en 11-årig flicka har sex. Jag tycker absolut inte att det är okej att en 11-årig tjej har sex bara för att hon är nyfiken, åldersgränsen 15 år finns av en anledning, att barn är barn, och den har jag INTE kritiserat.



Däremot kritiserar jag det faktum att när man väl känner sig tillräckligt mogen för att ha sex, och är över 15 år naturligtvis, så ska ingen komma och säga åt en vad som är rätt och fel, när man borde ha sex och inte o.s.v.



Det är klart att man inte kan tillfredsställa sitt sunda begär i alla lägen, som att sätta sig och skita mitt i stan för att man känner för det. Men jag tycker däremot att det är helt okej att ligga med någon om man känner sig tänd, så länge man inte gör det på ett sätt så att det kränker andra människor; exempelvis genom att vara otrogen eller genom att knulla mitt på torget. Det är självklart att man måste ta hänsyn till normer i samhället, men enligt min mening så betyder inte det att man ska avstå helt från sex om man känner sig attraherad av någon.



Och angående mitt vulgära uttryck, jag är ganska vulgär i mitt språk och det är någonting jag står för.

2010-02-25 @ 13:05:44
URL: http://ceciliastankar.blogg.se/
Postat av: Madde :)

Hmm..detta är ett väldigt stort ämne måste jag medge och det är svårt att komma fram till en vettig slutsats.



Själv ligger jag nog någonstans där i mitten. Vet inte hur jag ska förklara mig. Visst, vissa killar vill jukka på något 24/7, men det vill vi tjejer minst lika mycket. Ni båda skriver så otroligt olika. Ni håller för var sin "ras", vilket är liite konstigt. Varför vårat samhälle har blivit som det har blivit är väl för att både kvinnor och män "håller på" lika mycket? Visst, vissa saker uppmärksammas mer än andra, men i helheten. Visst är vi båda två skyldiga till dagens situation?

2010-02-25 @ 17:36:15
URL: http://maaadddie.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Madde:



Jag är inte TEAM KVINNA på något sätt, utan jag håller med dig, klart att båda könen är lika skyldiga till dagens syn på sex! Däremot vet jag inte om man kan kalla det för skuld i alla lägen. Som jag skrev tidigare så är ju trots allt sex ett sunt begär och därför tycker jag inte att folk ska komma och säga att: så här ska du hantera din sexualitet. Så länge man inte våldtar, är otrogen, har sex offentligt, är pedofil osv. eller på annat sätt kränker människor så tycker jag att var och en ska få hantera sin sexualitet som man vill. Därför blir jag också lite arg när Micke generaliserar och skriver att "en kille vill inte ha en tjej som har legat runt", för det kan ju egentligen bara han stå för. Jag tycker personligen att det är väldigt starkt gjort av en kille att bortse från sin tjejs tidigare sexuella historia.



Jag säger inte att killar ska göra så, och tjejer ska göra si. Jag tycker att alla ska få göra som de vill under förutsättning att man inte kränker en annan människa!

2010-02-25 @ 18:22:34
URL: http://ceciliastankar.blogg.se/
Postat av: Micke

Cecilia: "Därför blir jag också lite arg när Micke generaliserar och skriver att "en kille vill inte ha en tjej som har legat runt", för det kan ju egentligen bara han stå för."



Det där baserar jag på mina åsikter och många andra killars, visst alla i hela världen tycker inte samma sak men det 20-tal killar jag diskuterat det här med håller med om att det är mindre attraktivt om en tjej legat med massor av killar.

Finns garanterat killar som går igång på om hans flickvän legat med hundratals killar/tjejer.



Skulle du vilja vara tillsammans med en kille som legat med en massa tjejer, flera av dina vänner inklusive dina egna systrar? Skulle du bortse från det t.ex då du verkar tycka att allt är så naturligt och bör vara accepterat?



Om man ska få ha sex med vem som helst, vad är det då som gör ett förhållande speciellt jämfört med att ha en kk? Sex tycker jag (MIN ÅSIKT) ska hållas inom förhållanden så det är något man inte gör med vem som helst bara för att man är tänd.

Det är ett val vi KAN göra oavsett vad våran biologi säger. Kan man inte hantera sina drifter är man enligt mig rätt primitiv och hör hemma i stenåldern.



Jag ser också det som en STOR skillnad på att man KAN göra vad man vill och att man FÅR göra vad man vill.

Ex. Man KAN spotta på golvet i en butik, men man FÅR inte göra det.



Ytterligare en anledning till varför tjejer bör vara avvaktande med sex är att det är inte killarna som blir med barn, och om killen inte var speciellt intresserad utan bara ville ha sex så kanske han skiter fullständigt i allt och så blir ni ensamma med en unge. (om ni inte aborterar eller bortadopterar)



Vi är inte biologiskt lika så att allt ska vara lika för könen är inte lätt.

Varför har vi separata toaletter? Varför har butiker speciella tjejkvällar? Varför har vi inte boxning där killar möter tjejer eller hockeylag med både tjejer och killar?



Varför är det värre för en kille att misshandla en tjej än en tjej att misshandla en kille? Vi är INTE lika och vi har olika regler både skrivna och oskrivna som de flesta rättar sig efter.



En kille som legat med många tjejer ses som en vinnare (något jag ogillar VÄLDIGT starkt), en tjej som legat med många killar ses som en hora. (många ser det så, men inte alla. Ska jag vara tvungen skriva alla möjliga scenarion/detaljer om allt jag skriver för det inte ska uppfattas fel?)



Madde: Båda könen är rätt störda, men ett steg i rätt håll (ENLIGT MIG) är att man börjar tänka efter vad man sysslar med, och inte göra vad som helst för det finns konsekvenser med ALLT man gör i livet. Att inte ligga runt och låta vem som helst ta del av det mest personliga som finns är en bra start.



2010-02-25 @ 21:27:35
URL: http://nifida.blogg.se/
Postat av: Madde :)

SV till er båda:



Jag tycker personligen att detta har börjat bli grymt barnsligt. Visst man ska säga sina åsikter, men att sedan fortsätta att tjaffsa om det även fast ni båda vet vad ni tycker och känner. Visst, jag ska inte lägga mig i, men helt ärligt tror jag inte att ni kommer att komma fram till något vettigt. Du Cecilia håller för en sak och Micke du håller för en annan. Det är precis som att jag gillar gurka, men inte banan(som exempel). Hur mycket den ena tjatar om att jag ska tycka om banan, kan jag inte ändra åsikt och tycka om den.



Så har jag sett det. Att ni försöker övertyga varandra om vad som är rätt och fel. Istället kan ni bara skita i det och respektera att ni har olika åsikter.

2010-02-26 @ 14:29:30
URL: http://maaadddie.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Micke:

"Skulle du vilja vara tillsammans med en kille som legat med en massa tjejer, flera av dina vänner inklusive dina egna systrar?"



Svar: Ja, om han i förhållandet med mig skulle hålla sig till BARA mig. Hade han däremot knullat med mina systrar innan så skulle det kännas olustigt, främst för att det skulle vara elakt mot mina systrar. Varför måste du dra alla saker till sin yttersta spets hela tiden? Du antar att bara för att min syn på sex är något mindre konservativ än din egen, så tycker jag automatiskt att det är okej att en 11-årig tjej har sex och att jag skulle vilja knulla med mina systrars ex? Kan du inte bara inse att min syn är lite mera fri, men inte absurd?



"Om man ska få ha sex med vem som helst, vad är det då som gör ett förhållande speciellt jämfört med att ha en kk?"



Har man sex med någon man är tillsammans med så har man det av kärlek (och behov, naturligtvis), har man däremot sex med sitt kk så är det för att tillfredsställa sitt behov. Ganska stor skillnad enligt mig. Micke, JAG HÅLLER FAKTISKT MED DIG: jag föredrar att sex stannar inom ett förhållande. Men jag dömer däremot inte andra som har sex med folk som de inte är tillsammans med, för jag tycker att alla har ett fritt val att göra som dem själva vill.



"Ytterligare en anledning till varför tjejer bör vara avvaktande med sex är att det är inte killarna som blir med barn"



Det finns något som kallas för kondom. Och visst finns det en risk att man blir med barn i alla fall, men anser man att det är värt risken så är det väl ens eget problem om det går fel sen?



"Det är ett val vi KAN göra oavsett vad våran biologi säger. Kan man inte hantera sina drifter är man enligt mig rätt primitiv och hör hemma i stenåldern"



Men att ha sex, är inte det ett sätt att hantera sina drifter, så länge ingen far illa av det?



Madde:

Jag tycker inte alls att denna diskussion börjar bli barnslig, utan faktiskt riktigt intressant!

2010-02-26 @ 19:29:12
URL: http://ceciliastankar.blogg.se/
Postat av: Micke

Cecilia: "Men jag dömer däremot inte andra som har sex med folk som de inte är tillsammans med, för jag tycker att alla har ett fritt val att göra som dem själva vill." Ja självklart har alla ett fritt val att göra precis vad det vill med allt. Men ALLA har rätten att tycka VAD DE VILL om vad andra gör också.



Det är en stor skillnad på att ha åsikter om vad andra gör och att beordra dem att tycka samma sak som en själv.



Folk kan ligga runt hur mycket de vill, spela in porrfilmer och ha gruppsex. Men om sen andra har åsikter om det och ogillar det så har de all rätt att göra det.



Jag har rätten att smeta in mig själv med glass, men då får jag också ta folks reaktioner att de tycker jag gör något man inte borde göra.

Så länge de inte försöker hindra mig så har de all rätt i världen att ha egna åsikter om vad jag gör, och även berätta dem utan att tvinga på mig att tycka som dem. Då kan man föra en civiliserad diskussion utan påhopp. Alla tycker inte exakt samma sak om alla, men allas åsikter är lika värdefulla.



Vi tycker lika om att man hellre borde ha sex i ett förhållande, men vi tycker olika om det utanför ett förhållande.



Men ang att det är sjukt att inte göra saker som är naturliga som t.ex sex. Det finns många saker som människor inte gör fast de är naturliga. Alla bajsar och kissar och det är fullständigt naturligt men varför lämnar vi inte toadörren helt öppen då vi gör det?



Kläder är inte naturliga men vi bär dem ändå dels för att det är en norm och dels för att hålla oss varma. Vi föds nakna så varför inte vara nakna jämt då temperaturen tillåter? Jo för att det finns saker som är naturliga som ändå inte är fullt acceptabla i vårat samhälle.



Som jag skrev i början av inlägget så är det här baserat på mina egna åsikter,erfarenheter och diskussioner med andra av bägge könen.

Jag tvingar ingen tycka som mig och jag respekterar att alla inte håller med mig.

2010-02-26 @ 23:28:08
URL: http://nifida.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Då kan man i så fall dra slutsatsen att du tycker att sex utanför förhållandet inte är okej, jag tycker att det är att föredra men har inga starka åsikter mot dem som har det! Freedom, hell yeah!



Och jag accepterar naturligtvis din ståndpunkt!

2010-02-27 @ 08:59:06
URL: http://ceciliastankar.blogg.se/
Postat av: Cecilia

jag tycker att det INTE är att föredra. skrev fel.

2010-02-27 @ 09:04:25
URL: http://ceciliastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0