Inväntar

Imorgon ska jag vara med en vän och fota, vore såklart roligare om jag hunnit få min egen kamera men jag kan säkert lära mig även på en annan kamera av samma märke.
Jag börjar ha någorlunda koll på hur Bländare,Slutare och ISO hänger ihop men det är fortfarande ganska krångligt med hur olika skärpedjup påverkas för den delen.
Tur det finns en mätare som säger om bilden blir över- eller underexponerad iaf, det vore mycket svårare utan det! (Tack Canon!)
Jag får lära mig i praktiken för det är inte lätt i teorin.

Kameran jag blivit rådd att köpa är denna (Canon 600D aka Rebel i3) som har utfällbar skärm och ska vara en bra nybörjarkamera.
Har även beställt trådlös fjärrkontroll (piratkopia) genom eBay då det kostade så extremt lite (14kr inkl frakt) istället för över 200kr + frakt för en orginal här i Sverige.
Den ska ju bara kunna skicka en signal till kameran så den funkar garanterat (flera som köpt den hade lämnat riktigt goda omdömen!).




Jag valde till ett annat objektiv med fast bländare då jag både fått veta och läst mig till att sk "kitobjektiv" inte är så mycket att hänga i julgranen.

Det blev då ett "Tamron SP AF 17-50mm F/2,8 XR Di II LD Asfärisk [IF]" som ser ut såhär och finns både till Nikon och Canon.



Det fanns även en med VC (Vibrationskontroll) men enligt riktiga fotonördar, så ska den inte vara lika bra som den här även fast den kostar mera (sämre skärpa mot kanterna). Den ska också vara klart mera högljudd så jag skippade den efter mycket efterforskning och sparade in 700kr.

Jag har köpt till kameraryggsäck, extra batteri och SDHC minneskort i class 10 på 16gb. Funderar mycket på att köpa till ett 32gb eller 64gb kort också för att ha om det blir fullt då jag tänkt fota i RAW för det mesta och det slukar plats. Inte för att tala om hur mycket filmning i Full HD tar upp! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0